Blogger Backgrounds

Monday 14 March 2011

foto teknologi dan inovasi

TEKNOLOGI 1

360º 3-D HOLOGRAPHIC DISPLAYS
ZCam™ merupakan kamera video yang boleh merakam informasi hingga ke bahagian dalam objek (yang biasa digunakan untuk membuat model 3D) video dan kemudian diproduksi oleh 3DV Systems. Teknologi ini mengunakan prinsip "Time of Flight". Pada teknik ini, data ukuran 3D didapatkan dengan cara mengirim gelombang infra merah ke dalam scene video dan cahaya akan direfleksikan oleh permukaan objek pada scene video. Dengan menggunakan variabel waktu yang ditempuh oleh gelombang infra merah untuk mencapai objek target dan saat kembali jarak boleh dihitung dan kemudian digunakan untuk membuat informasi 3D dari semua objek pada scene.

TEKNOLOGI 2

QUANTUM TELEPORTER
Q-Teleportation telah berhasil pada objek yang lebih kecil berdasarkan penelitian yang telah dilakukan oleh  Rupert Ursin, peneliti Institute if Experimental Physics, Universiti Vienna, Australia. Pada Q-Teleportation, quantum pada objek dihancurkan dan dibuat kembali. Oleh kerana itu, Q-Teleportation tidak boleh memindahkan benda hidup mahupun mati secara keseluruhan fizik. Alat ini "menciptakan" replika benda sebelumnya pada posisi di tempat lain dan benda sebelumnya akan "menghilang" selama replikanya diciptakan.
sumber: National Geographic.

TEKNOLOGI 3

SKUTER SELAM HYDROBOB
Andrew Sneath memperkenalkan skuter selam HydroBoB bagi meneroka kawasan terumbu karang. Mereka yang tidak pandai berenang boleh menaiki skuter ini untuk meneroka lokasi-lokasi pelancongan di seluruh dunia sehingga kedalaman 30 meter, tidak perlu memakai gogal, peralatan pernafasan atau sut selam. Para pengguna boleh memakai cermin mata dan bercakap ketika berada di dalam air. Sebuah kubah kaca memberi pandangan 180 darjah manakala kenderaan ini juga dilengkapi dengan tangki oksigen yang boleh digunakan selama sejam di dalam air. Skuter ini dijana dengan menggunakan bateri 12 volt yang terletak di bawah tempat duduk yang membolehkannya bergerak selaju dua knot. Setakat ini, Sneath menerusi syarikatnya, Hydrodome, mengeluarkan 350 HydroBoB untuk disewa di beberapa lokasi pelancongan di dunia termasuk Kepulauan Bahamas, Australia dan Tenerife.

TEKNOLOGI 4                                                                       

ROBOT PELAYAN RESTORAN
Di Bangkok sebuah restoran makanan Jepun, Hajime yang baru dibuka menarik perhatian ramai orang apabila empat robot ditugaskan untuk menjadi pelayan. Pemilik restoran itu yang merupakan seorang wanita tempatan, Lapassarada Thanaphant berkata, dia membelanjakan sebanyak 30 juta baht (RM3.02 juta) bagi membuka restoran tersebut termasuk membeli robot berkenaan dari Jepun. Pelanggan boleh memesan makanan yang dikehendaki dengan menekan skrin sentuh pada monitor di setiap meja mereka sebelum makanan tersebut dihantar oleh robot.

TEKNOLOGI 5

BANDAR MESRA ALAM
ABU DHABI - Pentadbiran bandar Abu Dhabi di Emiriyah Arab Bersatu (UAE) memajukan bandar mesra alam terbesar di dunia dengan menggunakan teknologi paling canggih.Bandar mesra alam itu dikenali sebagai bandar Masdar yang boleh menempatkan 40,000 penduduk dan projek tersebut bermula sejak 2006. Dibina di pinggir bandar Abu Dhabi, bandar Masdar yang langsung tidak mengeluarkan gas karbon bakal menjadi contoh kepada bandar mesra alam pada masa depan. Bandar itu memperoleh penghuni pertamanya pada Oktober lalu apabila sekumpulan 175 orang pelajar menyertai projek Masdar. Institut Sains dan Teknologi Masdar turut dibangunkan dengan kerjasama Institut Teknologi Massachusetts. Sebuah kereta tanpa pemandu yang dikendalikan sistem navigasi canggih turut digunakan di kampus tersebut. Buat masa sekarang, apa yang ada hanyalah kampus institut pengajian yang meliputi satu kluster bangunan dengan bumbungnya dipenuhi dengan panel solar serta sebuah ladang yang memperoleh  tenaga solar. 
TEKNOLOGI 6

RUMAH BERGERAK UNTUK MENGELAK DARI BANJIR

Teknologi dari perusahaan N55 di Denmark telah mencipta sebuah rumah yang boleh berjalan sendiri dengan keenam kaki hidroliknya. Mempunyai ketinggian 10 kaki dengan kekuatan energi matahari dan angin. Mampu bergerak sendiri dari suatu tempat ke tempat lain. Juga dilengkapi dengan pelbagai ruang termasuk dapur dan tandas. Untuk mengendalikan pergerakannya, rumah itu dibekalkan dengan sebuah komputer sehingga boleh berjalan dengan teratur sesuai keinginan penghuni.

TEKNOLOGI 7

H2O SHOWER POWER, RADIO PERTAMA DI DUNIA BERTENAGA AIR

Kini sudah ada H2O Shower Power Radio iaitu radio pertama yang menggunakan tenaga aliran air. Teknologi ini tidak perlu lagi menggunakan bateri atau elektrik. Radio ini boleh dipasang dimana-mana sahaja tempat yang dikehendaki, dengan automatik akan berfungsi dan berhenti apabila sudah siap mandi. H20 Shower Power Radio juga tidak akan rosak walaupun terkena air.

TEKNOLOGI 8

                                              
KENDERAAN TERBANG
Terrafugia telah berjaya membuat sebuah kenderaan fleksibel yang boleh terbang sejauh 724 Km dan  ketika dijalan darat kenderaan ini mampu dipacu hingga 185 km/jam. Transition Roadable Aircraft dilengkapi sayap yang dapat melipat secara automatik dalam waktu 30 saat. Ketika sayap ini ditekuk, maka kenderaan ini akan bergerak normal seperti kendaraan roda empat lain dan tetap muat diletakkan di kawasan tempat letak kenderaan yang normal.

TEKNOLOGI 9

KERETA ELEKTRIK TANPA PEMANDU MASA DEPAN ELAK KESESAKAN TRAFIK
Mesra alam  dan boleh bergerak sendiri tanpa pemandu. Kenderaan keluaran General Motors, The EN-V (Electric-Networked Vehicle) dua tempat duduk bergerak menggunakan  kuasa bateri  sekitar 25 batu untuk sekali cas dengan kelajuan maksimum 25 batu sejam, boleh berpusing 360 darjah. Sesuai di bandar, dan tempat tertutup  untuk mengurangkan kesesakan trafik dan tempat 'parking'.

TEKNOLOGI 10


HOTEL ANTI BENCANA
Dari laman vivanews dalam program International Union of Architects, Remistudio merancang sebuah hotel yang boleh berperanan sebagai bahtera penyelamat, jika bencana dahsyat terjadi. Diberi nama, Ark Hotel dan boleh  didirikan di laut atau darat. Hotel berbentuk kerang ini memang direka supaya tahan dari banjir akibat kenaikan ekstrim permukaan air laut dan juga terhadap gelombang.  Ark Hotel dapat terapung  dan timbul secara automatik di permukaan air. Hotel ini juga tahan gempa dan boleh didirikan di dkawasan yang berbahaya. Selain itu, struktur bawah tanahnya berbentuk tempurung, tanpa tepian atau sudut.                         

No comments:

Post a Comment